Alternatief VVD voor Herenweg Warmond: Schrap fietspad vanaf Beatrixlaan voor 30 kilometer

Hier kan de 30 kilometer al beginnen volgens de VVD als je het fietspad schrapt.
© foto leidsch dagblad
Warmond

Het fietspad langs de Herenweg vanaf de Beatrixlaan laten vervallen en vanaf daar de weg inrichten als erftoegangsweg. Dat is volgens VVD-raadslid Frank Beijk de enige echt goede manier om te zorgen dat auto’s bij het binnenkomen van Warmond ook echt 30 kilometer per uur gaan rijden.

Hij kreeg er nog niet direct de handen voor op elkaar deze week bij de discussie over het voorstel van het college om de door de buurt en basisschool De Buitenplaats zo gewenste 30 kilometer maar heel beperkt in te voeren. Waar de gemeenteraad anderhalf jaar geleden vastlegde dat er vanaf de Beatrixlaan echt nog maar 30 kilometer gereden moet (kunnen) worden, kwam het college na veel puzzelen met het voorstel om op het stuk tot aan de Laan van Overgeest – de oversteek naar De Buitenplaats – alleen een adviessnelheid van 30 kilometer in te voeren. Behalve een bord worden dan ook de T-kruisingen op dat stuk voorzien van visuele drempels – beschildering die de suggestie van een drempel wekt.

De Warmondse Renate Wijers sprak van ‘teleurstelling en verbijstering’ over het voorstel. Marlies Schreven liet namens De Buitenplaats weten er eveneens niets in te zien. ,,Een adviessnelheid zonder passende inrichting, daar gelooft toch niemand in’’, aldus Schreven. Ze vonden de oppositie aan hun kant: dit is totaal niet waarmee we het college vorig jaar op pad hebben gestuurd, liet PvdA’er Paul Witteman in de commissie ruimte weten: een echte 30-kilometerweg.

Dat steekt hem en de rest van de oppositie des te meer omdat adviesbureau Mobycon naast deze uiteindelijk door het college gekozen optie een jaar geleden nog twee andere mogelijkheden schetste. De meest vergaande en uiteraard duurste is de inrichting tot fietsstraat. Volgens het bureau moet dat dan overigens niet al vanaf de Beetrixlaan, maar voorbij het plantsoen vanaf de Julianalaan, één kruising verder. Daarbij vervalt dan het vrij liggende fietspad en wordt een voetpad. De essentie van een fietsstraat is immers dat de auto te gast is en dat door de aanwezigheid van fietsers op de rijbaan de snelheid van auto’s op een natuurlijke manier terug gaat naar 30 kilometer – of minder.

De drie coalitiepartijen VVD, Trilokaal en D66 kunnen zich wel in het collegevoorstel vinden. Ten eerste omdat er volgens hen lang niet zo hard wordt gereden als wordt beweerd. D66’er Bart van der Ploeg heeft zelfs een keer of acht over de Herenweg gereden om dat proefondervindelijk vast te stellen. Maar daarnaast is het college met een ‘onmogelijke opdracht’ vorig jaar op pad gestuurd volgens VVD’er Beijk: die 30 kilometer realiseren met behoud van het vrij liggende fietspad. Laten we vanaf de Beatrixlaan de fietsers de weg op sturen en vanaf daar inrichten als zogeheten erftoegangsweg. Dat zou een ‘prima keuze’ zijn volgens verkeerswethouder Heleen Hooij.

Dion Piket van de gelijknamige eenmansfractie weet er wel een te liggen: de Vogelenzangse weg door de kern van dat dorp is er een aansprekend voorbeeld voor. Beijk wil de komende weken in gesprek met alle andere partijen. Rolt daar een compromis uit, dan komt daar in de gemeenteraad van 17 december een motie over.

Net binnen