Premium

Geplande of plotselinge stroomstoring is van belang voor wel of niet krijgen van een vergoeding

© Foto Pixabay

Wil Gieze is boos op Liander. Een storing van een paar uur levert haar geen vergoeding van 35 euro op. Nee, zegt Liander. Dit was een geplande storing, waarover we u post hebben gestuurd. Niet waar, niks gekregen, zegt Gieze. En de buurman ook niet.

Het is 9 oktober 2020 als om half tien de stroom wegvalt in Egmond aan Zee. Mevrouw Gieze belt het storingsnummer en krijgt te horen dat de stroom er pas weer om tien minuten over twee uur opkomt. ,,De procedure is dan dat je binnen twaalf weken een vergoeding van 35 euro krijgt.’’ Maar al wat er komt: geen vergoeding. Gieze belt een paar keer en krijgt uiteindelijk te horen, via de mail, dat er geen vergoeding komt. De bewoners in Egmond aan Zee zouden per post bericht hebben gehad, omdat de onderbreking gepland was. ,,Dit slaat nergens op. Mijn buurman en ik hebben beide niks gehad. De storing heeft me veel tijd gekost. En geld, want ik moest de klok van de waterontharder opnieuw in laten stellen. Misselijk dat Liander misbruik maakt van hun monopoliepositie.’’

Net binnen