Elke meter van de Haarlemmerstraat verkennen, dat doen journalisten Nina Eshuis en Gertjan van Geen: ’Nergens in Nederland vind je zoiets’

Gertjan van Geen en Nina Eshuis in de Haarlemmerstraat.
© Foto Taco van der Eb
Leiden

Leidsch Dagblad-journalisten Nina Eshuis en Gertjan van Geen doen uitgebreid onderzoek naar de staat van de Haarlemmerstraat. Dit weekeinde publiceren ze een reconstructie: hoe de winkels op het laatste stukje Haarlemmerstraat, tussen Pelikaanstraat en Haven, langzaam uitstierven.

„Er valt eigenlijk veel meer over de Haarlemmerstraat te vertellen dan wij opschrijven”, constateert onderzoeksjournaliste Nina Eshuis. Samen met collega Gertjan van Geen werkt Eshuis aan een reeks verhalen over de lange winkelstraat, waarin verleden, heden en toekomst aan bod komen.

Lees ook: Lees ook: Winkeltje in, winkeltje uit is er niet meer bij: hoe het laatste stukje Haarlemmerstraat langzaam uitstierf

Dat de straat veel betekent voor Leidenaren, merken Eshuis en Van Geen tijdens hun onderzoek. „Toen we met ondernemers van vroeger spraken op de redactie, kwam duidelijk naar voren wat voor mooie tijd ze hebben beleefd. Daar komt nostalgie bij kijken”, zegt Eshuis. Van Geen vult aan: „Vroeger flaneerde iedereen door de Haarlemmerstraat, nu winkelen consumenten veel doelgerichter.”

Monnikenwerk

Om de kleine en fundamentele veranderingen in de Haarlemmerstraat in beeld te brengen, zoekt het duo voor elk pand uit welke winkels zijn gekomen en gegaan. Ze spreken met ondernemers, wethouders en centrummanagers om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen van de staat van de straat.

Dat is „monnikenwerk”, volgens Eshuis. Hoe pak je dat überhaupt aan, alle panden van zo’n lange straat in kaart brengen? Van Geen: „Eerst hebben we zelf data verzameld en foto’s van alle winkels gemaakt. Maar ons geluk was dat een Leidse jongen is begonnen met Locatus, een onderzoeksbureau dat informatie over winkels in heel Nederland verzamelt. Hier gingen ze zelfs terug tot de jaren negentig.”

De journalisten zochten zelf de coördinaten bij de winkels, stelden een enorm Excel-bestand van zesduizend regels op en ook ondernemers hielpen met de verzameling van historische informatie. Het resultaat: een kaart waarop lezers per pand kunnen bekijken welke winkels daar hebben gezeten. Eshuis: „In alleen een geschreven tekst krijg je dat niet voor elkaar: zo’n volledig beeld van een straat geven.”

Van Geen schreef in het verleden al over de Haarlemmerstraat, artikelen over de ’uitvaart’ van winkels die failliet gingen. Nu verkent hij met Eshuis elke meter, tot zijn genoegen. „Het is een begrip in Leiden. Waar ga je heen als je gaat shoppen? Naar de Haarlemmerstraat. Nergens in Nederland vind je zo’n straat van een kilometer lang.”

Net binnen