Premium

Digitale bieb helpt zwakke lezers met het maken van ’leeskilometers’

Marga Sikkema- de Jong en Janne Pieplenbosch: ,,Vloeiend leren lezen kost moeite. Als je nog niet goed kunt lezen, dan is oefenen niet zo leuk. We willen weten of de digitale bieb de drempel om te oefenen kan verlagen.”
© Foto Hielco Kuipers
Leiden

Om een vloeiende lezer te worden, is ’leeskilometers’ maken heel belangrijk. Dagelijks thuis lezen is het devies. Tegelijkertijd merken leerkrachten dat kinderen thuis steeds minder lezen. Wellicht biedt een gratis toegankelijke digitale bieb uitkomst.

Komend schooljaar gaan Marga Sikkema-de Jong en Jane Pieplenbosch onderzoeken of zo’n digitale bibliotheek kinderen (en hun ouders) stimuleert om vaker te lezen en of dat effect heeft op de leesvaardigheid. Sikkema-De Jong is leider van het project en universitair hoofddocent met als specialisaties onder andere begrijpend lezen, (ontluikende) geletterdheid en digitale boeken. Pieplenbosch werkt als onderzoeksmedewerker aan de Universiteit Leiden. In het onderzoek werken zij samen met scholenkoepel PROO Leiden-Leiderdorp en het Leiden Education Fieldlab.

Net binnen