Bussen Steenstraat uit heeft hoogste prioriteit voor verkeersveiligheid in Leids centrum, maar dat kan even duren

© Archieffoto Taco van der Eb
Leiden

Dat de route naar het Leidse centrum via de Steenstraat niet de veiligste is, is geen geheim. De gemeente zoekt ook al geruime tijd naar oplossingen. Zo bestaat het plan om er geen bussen meer te laten rijden, ook allang.

De bloemen- en knuffelzee aan de Steenstraat dijt nog altijd uit en veel voorbijgangers staan er even stil. Behalve over het noodlottige ongeluk van zaterdag, komt in hun gesprekken de chaotische verkeerssituatie in de Steenstraat ook nogal eens aan de orde. Zeker sinds de markt de Nieuwe Beestenmarkt blokkeert en bussen er dan in twee richtingen rijden.

Maar dat is nu misschien zo, ook zonder de markt was de Steenstraat al geen toonbeeld van veiligheid. Het hele buurtje trouwens niet. D’Oude Morsch voerde in december in een onderzoek van RTL zelfs de nationale ranglijst aan van buurten met de grootste kans op een verkeersongeluk.

En luttele uren na het fatale ongeval op de Steenstraat, kwamen in de naastgelegen Narmstraat een scooteraar en een automobilist bijvoorbeeld met elkaar in botsing. Daarbij kwamen beide bestuurders met de schrik vrij, het ongeluk zal de officiële cijferreeksen nooit bereiken. Maar vele andere wel.

(Tekst gaat door onder de plattegrond)

Ongelukken in Leiden waarbij fietsers betrokken waren, 2015 tot 2020.
© Gemeente Leiden / ViaStat

Alle Leidse binnenstadsbuurten scoren slecht in dat RTL-onderzoek, net als trouwens de oude binnensteden van andere gemeenten. De verkeersveiligheid in historische centra met smalle straatjes op peil houden, is al jaren een groeiend probleem.

Bussen, vrachtwagens, auto’s, motors, vuilniswagens, bezorgdiensten, wandelaars, (elektrische-)(bak-)(race-)fietsers, skateboarders, taxi’s, stadsparkeerplanbusjes, scooters, brommers, steps, stints, speed pedelecs... het aantal vervoersstromen neemt almaar toe, het aantal her en der stoppende voertuigen eveneens en de term ’langzaam verkeer’ is sterk aan herdefiniëring toe. De straten intussen, worden niet breder.

Een enkeling kan de verleiding niet weerstaan om de gemeente de schuld van te geven van de ongelukken, maar dat is te makkelijk.

Net als andere gemeenten met oude centra onderkent Leiden de groeiende druk op de openbare ruimte en werkt het stadsbestuur aan oplossingen om al die verschillende verkeerssoorten beter uit elkaar te houden, in de hoop het aantal ongelukken omlaag te krijgen. Het huidige college van burgemeester en wethouders stelde mede daarom vorig jaar de ’agenda autoluwe binnenstad’ op.

(Tekst gaat door onder de plattegrond)

Het gedeelte tussen Leiden Centraal en de kop van de Haarlemmerstraat krijgt de hoogste prioriteit.
© Illustratie Gemeente Leiden

Dat beslaat een groot deel van het centrum en behelst de politieke keuze om, zoals de naam al aangeeft, vooral autoverkeer te verwijderen uit het totale verkeersaanbod in de binnenstad. Uit de bijgaande cijfers en plattegronden blijkt, dat de Steenstraat en omgeving het grootste probleem vormen en de hoogste prioriteit krijgen.

Behalve auto’s wil de gemeente daar de bussen uit het straatbeeld halen - die moeten dan via Noordeinde en (dan autoluw gemaakte) Morsweg naar het station. Al bestaat over dat deel van het plan nog wel discussie. Ook hoge prioriteit kan nog even duren.

Lees ook: Slachtofferhulp heeft nog weken werk aan gevolgen voor getuigen van dodelijk ongeluk waarbij 7-jarige om het leven kwam

Net binnen