De nieuwe standaard of spuuglelijk? De uitshirts van Oostenrijk, Tsjechië, Italië en Zwitserland maken veel los

Ciro Immobile (Italie) EFA EU /
© PA
Henri Delaunay Cup, the UEFA Euro 2020 trophy, is displayed during a media tour at Gazprom Arena stadium, one of the host venues of the tournament, on May 22, 2021 in Saint Petersburg, Russia. (Photo by Mike Kireev/NurPhoto via Getty Images)
© NurPhoto via Getty Images
1/2

Zijn de uitshirts van Oostenrijk, Tsjechië, Italië en Zwitserland een fiasco of juist de nieuwe standaard?

In Tsjechië zijn supporters niet blij met het nieuwe shirt. Als de naam van het land zo nodig op de borst moet, waarom dan niet gewoon ’Česko’ zoals het land in de eigen taal wordt genoemd? In Zwitserland is verbaasd gereageerd op ’Suisse’. Want dat is alleen de Franse benaming van het land terwijl ook Duits, Alpenromaans en Italiaans officiële talen zijn in het Alpenland.

Ook in andere landen wordt er niet zo positief gereageerd op het ontwerp. ’Het lijken wel trainingsshirts’, is een veel gehoord commentaar op sociale media. In Italië balen ze bovendien: het uitshirt dat al in 2019 werd gepresenteerd is geschrapt. Dat shirt verwees naar de Italiaanse renaissanceperiode uit de kunstgeschiedenis en ontving juist veel positieve feedback.

Is op de shirts van Italië, Zwitserland en Tsjechië het wapen van de nationale voetbalbond nog te zien, op het shirt van Oostenrijk staat alleen de naam van het land.

Of je het nu mooi vindt of niet, de ontwerpen van de Duitse fabrikant Puma zijn uniek. Niet eerder zagen we shirts waarbij de naam van het land in koeienletters op de borst werd vernoemd. Directeur Heiko Desens: ,,We wilden een baanbrekend design brengen dat nieuwe energie uitstraalt.”

Net binnen