Wijkvereniging waarschuwt voor gevaar flessenhals in Leids Stationsplein: ’Laat het niet voor de tweede keer misgaan’

Op deze plek wordt het Stationsplein tijdens de bouw van De Geus een stuk smaller. Zonder extra verkeersmaatregelen wordt dat levensgevaarlijk, waarschuwt de wijkvereniging.

Op deze plek wordt het Stationsplein tijdens de bouw van De Geus een stuk smaller. Zonder extra verkeersmaatregelen wordt dat levensgevaarlijk, waarschuwt de wijkvereniging.© Foto Leidsch Dagblad

Aad Rietveld
Leiden

Als de bouw van project De Geus aan het Stationsplein in Leiden in oktober begint, moet de maximum snelheid voor het verkeer daar worden teruggebracht tot 15 kilometer per uur. Dat schrijft de wijkvereniging Stationsgebied in een waarschuwende brief aan verkeerswethouder Ashley North. ,,Anders is het bijna vragen om ongelukken’’, zegt bestuurslid Jan Tolsma.

De wijkvereniging is behoorlijk geschrokken dat bouwproject De Geus, op de hoek waar nu nog supermarkt Jumbo en het oude bestuursgebouw van de universiteit staan, niet rond de komende jaarwisseling, maar al in oktober begint.

,,We dachten dat we nog veel tijd hadden om met de gemeente te overleggen en ze te waarschuwen voor de gevolgen van het bouwterrein dat daar komt’’, zegt Tolsma. ,,Maar nu wordt het opeens kort dag, temeer omdat de gemeente zegt pas op 24 augustus tijd te hebben voor een gesprek.’’

De Geus is een groot bouwproject. In de bocht van Stationsweg en Stationsplein komen een bioscoop, een congrescentrum, horeca en winkels, met appartementen erboven en een enorme fietsenkelder eronder.

Door de grote bouwplaats die daarvoor nodig is, ontstaat op het Stationsplein een flessenhals waar bussen, fietsers en voetgangers zich samen doorheen moeten wringen. ,,En dan begint op de Stationsweg naast café Eigenzorg ook nog bouwproject Octagon, wat het ook daar krapper maakt. En bij het station passeren dertigduizend mensen per dag.’’

Onveiliger

De wijkvereniging pleitte al eerder bij de gemeente voor een snelheidsbeperking op het Stationsplein en de Stationsweg tijdens de bouw. ,,Op de Breestraat is dat keurig geregeld’’, zegt Tolsma. ,,En daar is de situatie nog redelijk overzichtelijk. Hier bij het station schatten wij de situatie in als veel onveiliger. Maar de gemeente reageerde erg laconiek. Daar kon geen rekening mee worden gehouden, zeiden ze.’’

De vereniging vindt dat bus- en autoverkeer en fietsers en voetgangers tijdens de bouw ook van elkaar gescheiden moeten worden, bijvoorbeeld door een hek.

Voorzitter Ineke Barnhard van de wijkvereniging Stationsgebied trekt in haar brief aan wethouder North de vergelijking met de onveilige situatie op de Steenstraat, waar in juni van dit jaar een meisje overleed na een aanrijding met een bus.

’Uit de eerste berichten over dat ongeluk wordt duidelijk dat een verkeersgebruiker is uitgeweken. Dat lijkt ons ook typisch iets dat bij de tijdelijke verkeerssituatie op het Stationsplein kan optreden, zeker omdat er geen scheiding van verkeersstromen is gepland’.

Barnard roept wethouder North op tot actie. ’Want de geplande verkeerssituatie vraagt om ongelukken. Neem deze waarschuwing serieus. Laat het niet voor de tweede keer misgaan’.

Net binnen