Met spoed een huis nodig? In de ene gemeente betaal je niks voor een verklaring, in de andere 200 euro

Spoedzoekers moeten in de ene gemeente meer betalen dan in de andere

Spoedzoekers moeten in de ene gemeente meer betalen dan in de andere© foto Getty Images

Merlin Mulder
Amsterdam

Of je in aanmerking komt voor een urgentieverklaring, wisselt per gemeente. Daarnaast variëren de kosten nogal. Van gratis tot 200 euro.

Lees ook: Meer over de woningnood

Een urgentieverklaring kan aangevraagd worden door iemand die met spoed een huurwoning zoekt. Vaak kan dit aangevraagd worden bij de gemeente of woningbouwcorporatie. Soms is er een extern bedrijf voor verantwoordelijk.

RTL Nieuws verzamelde de gegevens van alle gemeentes. Opvallend is dat spoedzoekers in de ene gemeente soms boven de 200 euro moeten betalen voor een aanvraag, terwijl het voor inwoners van een naastgelegen gemeentes soms gratis is. Gemeentes doen dit meestal om ervoor te zorgen dat iemand serieus is over de aanvraag.

Uit de data van RTL blijkt dat Den Helder niks rekent voor een urgentieverklaring. De nabijgelegen gemeentes als Hollands Kroon en Schagen rekenen tussen de 50 en 100 euro. In Leiden en wijde omgeving zoals Lisse, Katwijk en Alphen aan den Rijn vragen gemeentes tussen de 50 en 100 euro. Gemeente Amsterdam rekent ook niets voor de aanvragen, terwijl Zaanstad dit wel weer doet. Ander voorbeeld zijn de gemeentes Haarlem, Zandvoort, Bloemendaal, Alkmaar en Beverwijk. Hier kosten de aanvragen niets. Terwijl het naastgelegen Haarlemmermeer tussen de 50 en 100 euro per aanvraag rekent.

De Woonbond vindt dat gemeentes ’geen financiële drempel moeten opgooien om mensen af te schrikken’. Woordvoerder Marcel Trip: ,,Een paar tientjes per aanvraag zou nog schappelijk zijn, maar vraag je meer dan 100 euro, dan vinden wij dat te hoog. Vooral voor mensen die moet spoed een betaalbaar huis zoeken, is dit veel geld. Daarnaast zou het eerlijk zijn dat als de verklaring wordt toegewezen, dus je komt in aanmerking, je het geld weer terugkrijgt.’’

Haarlem

Het bedrijf Woonservice is voor de regio Zuid-Kennemerland en Haarlemmermeer verantwoordelijk voor de aanvragen, legt jurist Corina Schol uit. ,,Een gemeente bepaalt het urgentiebeleid en Woonservice voert dit uit.

De gemeentes in Zuid-Kennemerland, zoals Haarlem, Bloemendaal en Zandvoort, vinden het tot nu toe niet nodig om geld te vragen voor de aanvragen. De gemeente Haarlemmermeer wel, net als veel andere gemeentes. Als Woonservice hebben wij verder geen mening over het urgentiebeleid van gemeentes.’’

Aanvragen voor urgentieverklaringen worden stuk voor stuk bekeken en onderzocht. Schol: ,,Dit gebeurt heel zorgvuldig, omdat iedere situatie natuurlijk verschillend is.’’ Als iemand aantoonbaar acute woninggerelateerde gezondheidsproblemen heeft, bijvoorbeeld psychische klachten, kan iemand in aanmerking voor urgentie. ,,Mits er geen weigergronden zijn.’’

In de gemeentes Haarlem, Bloemendaal, Zandvoort en Heemstede zijn vorig jaar zo’n 179 aanvragen gedaan. 103 woningzoekers hebben een urgentieverklaring gekregen, 76 verzoeken zijn afgewezen. Er kan bezwaar gemaakt worden als een aanvraag wordt afgewezen.

Uitzonderingen

Behalve de wisselende kosten, wordt er door gemeentes bepaalt wie in aanmerking komt voor voorrang op een woning. De ene gemeente kunnen alleenstaanden met kinderen voorrang geven, of mensen met medische problemen, terwijl in andere gemeentes woningzoekers alleen urgentie krijgen als ze in een blijf-van-mijn-huis zitten.

Er zijn twee uitzonderingen waarbij iedere gemeente woningzoekers voorrang moet geven: als iemand slachtoffer is van geweld en zich bevindt in de opvang zoals een blijf-van-mijn-lijf-huis en als iemand mantelzorg biedt of krijgt.

Net binnen