Noordwijkse theatermaakster naar Delphi om zich te verdiepen in Grieks drama

Noordwijkse theatermaakster naar Delphi om zich te verdiepen in Grieks drama
Martine Zeeman in een scène tijdens de theatercursis in het Griekse Delphi.
© Foto Patroklos Skafidas
Noordwijk

De een strijkt neer op een Franse camping, de ander viert vakantie op een zonovergoten strand. Martine Zeeman uit Noordwijk doet het anders. De theatermaakster reisde naar het oude Griekenland om zich te verdiepen in de onderwereld.

Delphi was haar reisbestemming. In de Griekse oudheid gold dit als een magische plek, gewijd aan de god Apollo. Van heinde en verre kwamen mensen naar dit heiligdom om het Orakel van Delphi te raadplegen. Deze priesteres stond in contact met de goden en gaf bezoekers raad bij moeilijke beslissingen.

Martine Zeeman gaat in de zomer altijd op zoek naar plekken waar zij haar theatrale vaardigheden kan bijslijpen. Zo reisde ze twee jaar geleden naar Japan om zich te verdiepen in het traditionele no-theater, dat al sinds de veertiende eeuw wordt beoefend in het land van de rijzende zon.

Motivatie

Nu viel haar oog op een theatercursus in Delphi. ,,Het hele jaar door geef ik les en ben ik actief als regisseur. Alleen in de zomer zijn acteurs vrij. Dus dat is het moment om een training te volgen in plaats van op een strand te gaan liggen.’’

Zeeman moest motiveren waarom zij deze cursus van het Nationaal Theater Athene zou mogen volgen. ,,Ik heb aangegeven dat ik veel met jongeren en met verschillende culturen heb gewerkt. Eigenlijk was de training vooral bedoeld voor jonge mensen, maar blijkbaar waren ze onder de indruk van mijn motivatie.’’

Zestien dagen mocht ze zich in de Griekse cultuur onderdompelen. ,,Het was altijd al een wens van mij om eens een Grieks stuk op te voeren, maar ik vond altijd dat ik daar te weinig bagage voor had. Wat weten wij als Nederlanders nu van die oude Grieken?’’

In dit vermoeden werd ze bevestigd in Delphi. ,,De Grieken dragen de oudheid in zich. Zelfs jonge acteurs weten alles van de Griekse mythologie en de personages uit Griekse drama’s.’’

Het weerhield Martine Zeeman er niet van om zich volledig over te geven aan haar leermeesters. Ze kreeg les in beweging, koorzang, fysiek theater en klank. ,,We analyseerden theaterscenes, maar heel boeiend was bijvoorbeeld ook wat de Amerikaanse archeoloog John Hale ons heeft verteld over opgravingen in Delphi.’’

Ze leerde van hem dat de priesteres die als orakel fungeerde waarschijnlijk door ethyleen bedwelmd was. ,,Door aardverschuivingen is dat vermoedelijk ontsnapt uit de aardlagen. Onder invloed hiervan heeft de priesteres voorspellingen gedaan. Het is bedwelmend en heeft een bloemachtige geur. Zo wordt het ook in oude geschriften beschreven.’’

Hoogtepunt

Met alle opgedane kennis gingen Zeeman en haar medecursisten aan de slag. Ze speelden scènes uit klassieke stukken als ’De Perzen’, ’Orpheus en Eurydice’ en ’Cassandra’. Dat deden ze onder meer in het opgegraven antieke theater van Delphi. ,,Een magische ervaring’’, herinnert de Noordwijkse zich. ,,Ik rolde daar smekend over de grond. Dat was echt het hoogtepunt.’’

Met alle opgedane kennis is ze weer teruggekeerd naar Nederland. ,,Al die bagage neem ik mee in mijn verdere werk. Dat is niet altijd meteen één op één terug te zien. Het is niet zo dat ik nu gelijk een Grieks drama in Noordwijk wil spelen.’’

Integendeel, haar volgende theaterproject heeft Russische roots. Ze is bezig met de laatste audities voor een drieluik van Tsjechov. ,,Ik heb drie komische eenakters van hem gevonden. Weer eens wat anders dan altijd maar ’De kersentuin’ of ’De drie zusters’. Deze drie stukken zijn minder zware kost, maar gaan nog altijd over het onvermogen van de mens.’’

De stukken worden van 24 tot en met 27 oktober gespeeld in Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk.

Het laatste nieuws