Premium

Geen zin in tegoedbon

Geen zin in tegoedbon

Jos Bruijn kwam deze zomer onverwacht voor kosten te staan, toen bleek dat zijn auto geen 1250 kg, maar 750 kg trekkracht had. Hij moest een camper huren voor 600 euro. We schreven er een paar weken terug over. De verkoper van destijds wil die kosten deels vergoeden in de vorm van een tegoedbon. Bruijn ziet dat niet zitten.

Hij kocht de auto bij Thalen in Beilen in Drenthe. Pas na inschakeling van de ombudsredactie bleek dat de auto vanuit Tsjechië naar Nederland was geïmporteerd. En een lager trekvermogen had dan eenzelfde type auto in Nederland.

Eigenaar Nico Thalen van de gelijknamige zaak in Beilen bevestigt de verkoop. „Voor een lagere prijs dan hier in Nederland verkocht. Dat was ook de reden dat Bruijn vanuit Loosdrecht naar ons is gekomen. En nu wordt het natuurlijk een welles-niets over wat er verteld is, maar volgens ons is er altijd gezegd hoe die prijs tot stand is gekomen en dat het eigen import betreft. Of de trekkracht benoemd is, weet ik niet, want de wagen is zonder trekhaak verkocht.”

Volgens Thalen is die trekkracht een puur financieel/belastingtechnische zaak en kan met een herkeuring bij de RDW in Lelystad dat gewicht worden aangepast. ,,Maar dat kost 500 tot 600 euro en kent een lange wachttijd.’’ Zijn mening is een andere dan die van Peugeot Nederland. De woordvoerster stelt dat de kans op aanpassing niet zo groot is.

Eigenaar Thalen vindt het een vervelende zaak en wil Bruijn een tegoedbon van 300 euro aanbieden om zo de extra kosten van de camper te delen. De tegoedbon kan worden gebruikt voor een onderhoudsbeurt of bij inruil. De Bruijn gaat er niet op in omdat hij de kans dat hij de tegoedbon gaat gebruiken nihil acht. ,,En die lagere prijs: Marktplaats staat vol met nieuwe auto’s die goedkoper weggaan dan normaal. Ik neem mijn verlies.’’

Dure stroom

Wim Dantuma zit met twee stroomvragen. Na lezing van het bericht op deze pagina over teruggave van energiebelasting vraagt hij hoe het kan dat hij die korting nooit heeft gekregen voor het stroomverbruik in zijn garage. Het antwoord is dat een garage geen verblijfsfunctie heeft, zoals een woning of bedrijfspand. Dat is een voorwaarde voor teruggave van de belasting.

Dantuma wil trouwens helemaal van de stroomaansluiting in zijn garage af, maar snapt niets van de hoge kosten die Liander voor het verwijderen vraagt: 640,27 euro. Klopt dat wel? Ja, dat klopt. Duur is het wel, het weghalen van de meter, aansluitkast en de kabel in de grond. Voor 120 euro kan hij de aansluiting ook laten verzegelen, maar dat kan slechts voor een jaar. Daarna vervalt de verzegeling óf wordt de aansluiting alsnog voor 640,27 euro weggehaald.

Siebelklokje met kuren

Bij juwelier Siebel moeten de goeden lijden onder de kwaden, zeggen ze zelf. Wij denken dat Jan Quax met zijn onregelmatig lopende horloge een van de goeden is, maar Siebel is niet overtuigd van zijn verhaal dat zijn horloge niet goed loopt. Meneer Quax had onze hulp nodig omdat hij zijn horloge vanwege kuren al drie keer had moeten achterlaten bij Siebel. Hij wilde van de miskoop af en zijn geld terug, maar dat weigerde Siebel. ,,Ik heb alle geloof in dit voor mij dure horloge verloren. Waarom stelt Siebel zich zo star op?”

Ons contact met Siebel vergt het nodige geduld want tussen vragen en antwoorden zit steeds veel loze tijd. De woordvoerster meldt uiteindelijk dat de horlogemaker tijdens een duurproef van vijf weken niets kon vinden en het horloge terug is naar de winkel. Meneer Quax haalt hem op, maar kort daarna stelt hij opnieuw vast dat het horloge met tikken is gestopt. Weer gaan we overleggen. Verdient meneer Quax onderhand niet het voordeel van de twijfel of denken ze echt dat hij de boel besodemietert?

Siebel moet helaas toch afhaken, laat de woordvoerster weten. ,,Als ik iedereen die zegt dat zijn/haar horloge niet loopt het voordeel van de twijfel geef, houden we geen horloges meer over. Helaas wordt er heel veel gefraudeerd op dit gebied. Mensen die hun horloge na een x-periode zat zijn geven keer op keer aan dat het niet loopt, ondanks dat er niks mis is met het horloge, in de hoop op geld retour of een ander artikel. Dit is dus typisch een geval van de goede die lijdt onder de kwade. Terugnemen van dit horloge kan niet, want we kunnen het niet opnieuw verkopen. Wat we wel kunnen doen is nogmaals het horloge controleren, al lijkt dit een gebed zonder eind.” Meneer Quax ziet er geen heil meer in. Er van uitgaande dat hij een eerlijk mens is, blijft hij zitten met een Siebelklokje dat niet loopt en waar hij dus niets aan heeft. Anderzijds is het raadselachtig waarom het horloge in de werkplaats bij Siebel wel wekenlang foutloos de tijd wegtikt. Hoe dat kan...

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van de Ombudsman? Mail ons!