Nieuw busstation Schiphol met trappen naar treinen

Nieuw busstation Schiphol met trappen naar treinen
Het huidige busstation voor Plaza.
Schiphol

De groeiende vloot aan bussen krijgt op Schiphol een nieuw busstation. Passagiers kunnen vanaf die plek ook meteen met de trap afdalen naar de perrons van het treinstation.

Dit nieuwste plan speelt in op de ontwikkeling van Schiphol tot multimodale hub. Schiphol is niet alleen een plek waar passagiers aankomen en vertrekken en waar veel mensen werken, maar het is ook een belangrijk OV-knooppunt. Waar reizigers overstappen op een andere trein of van bus op trein. Tel daarbij het nog steeds groeiende aantal vliegtuigpassagiers. Het aantal treinreizigers neemt de komende jaren toe van 90.000 naar 130.000 per dag.

De laatste jaren was met name de situatie op het eerste perron, de sporen 1 en 2 met treinen naar Amsterdam, gevaarlijk geworden. Inmiddels zijn trappen aangepast, worden passagiers over het perron verspreid en geven lichtbakken aan waar de treinen exact gaan stoppen.

Al in 2016 werd afgesproken dat het trein- en busstation uitgebreid moet worden. Overheden, Schiphol, NS en de Vervoersregio Amsterdam legden toen al 500 miljoen euro op tafel. De uitwerking van het plan nam echter meer tijd in beslag. Pas deze maand zullen de partijen de knoop doorhakken, waarna in 2022 het werk kan beginnen.

Scheiding

Het belangrijkste is dat de trein- en vliegtuigreizigers worden gescheiden. Plaza is eigenlijk de stationshal, maar ook de route tussen bus- en treinstation en tussen parkeergarage en vertrekhal. Door Plaza uit te breiden naar het plein daarvoor, ontstaat ruimte om een afgescheiden deel voor het station te maken. Ook letterlijk afgescheiden vanwege de toegangspoortjes.

Het busstation wordt iets opgeschoven richting de parkeergarage. Wat vrijwel niemand weet, is dat op die plek ondergronds nog steeds de lange perrons liggen. Door daar nieuwe trappen te maken, kunnen reizigers zo vanuit het overdekte busstation afdalen naar de trein. Het eerdere plan om het busstation een niveau hoger te bouwen, dus op hetzelfde niveau van de voorrijwegen van de vertrekhallen, is afgevallen.

Daarnaast wordt gekeken of, hoe en wanneer de metro vanaf Amsterdam-Zuid kan worden doorgetrokken naar Schiphol en Hoofddorp. Dat moet sowieso bovengronds. Een besluit daarover wordt nog niet deze maand genomen.

Het laatste nieuws