Premium

Reconstructie Dorpsstraat-west: jaar lang last van omrijden in Hazerswoude-Dorp

Reconstructie Dorpsstraat-west: jaar lang last van omrijden in Hazerswoude-Dorp
Het Dorpsoverleg strijdt tegen landbouwverkeer in de Dorpsstraat in Hazerswoude-Dorp.
© foto ld
Hazerswoude-Dorp

Hazerswoude-Dorp heeft bijna een jaar lang last van de reconstructie van de westelijke Dorpsstraat. Over een ruim een week beginnen de werkzaamheden.

Op 18 november gaat de vervanging van leidingen en kabels van start ter hoogte van Zintel graanhandel en modezaak Van der Linde, pal naast de Gemeneweg. ,,Nog voor de kerst breken we de stoep bij Zintel open’’, zei Patricia van der Doorn, projectbegeleider bij Dura Vermeer, donderdagavond in dorpshuis De Juffrouw tijdens een druk bezochte informatiebijeenkomst. ,,Dan is er tijdelijk alleen eenrichtingsverkeer mogelijk tot aan de Rembrandtlaan. Als we daarna de riolering gaan vervangen, gaat dit stuk weg helemaal dicht. Doorgaand verkeer moet dan omrijden via Benthuizen.’’

Veel dorpsbewoners schrokken nogal van de mededeling dat de werkzaamheden al heel snel van start gaan. Eerder kondigde Dura Vermeer aan dat het werk in de zomer zou beginnen. ,,Het project heeft wat vertraging opgelopen, omdat we de vervanging van alle leidingen nu ook meenemen’’, aldus Van der Doorn. Het afstemmen van alle werkzaamheden met de nutsbedrijven vergde nogal wat tijd.

Het paaltje aan het einde van de Jan van Eycklaan gaat weg, waardoor het voor automobilisten mogelijk is om vanaf de N209 langs nieuwbouwwijk Weidelanden het dorp in te rijden. ,,Dat is puur voor bestemmingsverkeer.’’ Veel dorpsbewoners vrezen sluipverkeer via deze route. ,,Als er sluipverkeer is, treffen we passende maatregelen’’, reageerde Van der Doorn op de zorgen.

De aannemer pakt telkens een deel van de straat aan, waardoor de werkzaamheden langzaam opschuiven richting Westeinde. ,,De gemiddelde doorlooptijd bij iemand voor de deur is zo’n vijftien tot twintig weken.’’

Zodra alles onder de grond is vernieuwd, krijgt de straat een nieuw uiterlijk. Wegversmallingen moeten hard rijden tegengaan, maar daar is niet iedereen blij. ,,Kunnen die chicanes niet weg’’, vroeg een van de dorpsbewoners. ,,Nee’’, antwoordde Van der Doorn beslist. ,,Wij hebben een zeer dringend verzoek gekregen om meer wegversmallingen aan te leggen.’’ Bij het ontwerp voor de weg heeft een ’klankbordgroep’ van dorpsbewoners tips en adviezen gegeven.

Om verzakking tegen te gaan legt de aannemer een ’dik pakket’ aan puin onder het nieuwe wegdek. Voor ophoging met schuimglas, zoals bij de Ridder van Montfoortlaan is gebeurd, kiest de gemeente Alphen aan den Rijn bewust niet. ,,Dat is nog in een experimentele fase’’, aldus gemeente-ambtenaar Harry Devilee. ,,We kiezen hier voor een traditionele oplossing, want we willen geen risico’s lopen.’’

Het Dorpsoverleg Hazerswoude-Dorp hoopt wel dat de vernieuwde weg straks verboden terrein wordt voor landbouwverkeer, want anders is de weg straks weer snel beschadigd. ,,We hebben een plannetje voor een aparte landbouwweg bedacht, samen met de agrariërs’’, aldus voorzitter Maria Loomans. ,,Dat ligt nu bij de gemeente. Ik kan u verzekeren dat wij daar steeds op terugkomen in gesprekken. Wij blijven de druk op de ketel houden om dat voor elkaar te krijgen.’’