Kuuroord Noordwijk in wording: blotevoetenwandeling en winkel met lokale producten

Noordwijk aan Zee met ter hoogte van het parkeerterrein in het duin het uitzichtpunt dat wordt verbeterd.
© Archieffoto Hielco Kuipers
Noordwijk

Noordwijk werkt nog aan de afronding van het bidbook dat moet leiden tot de officiële toekenning van de status kuuroord. Maar om beslagen ten ijs te komen als de erkenning er eenmaal is, hebben gemeente, ondernemers en Noordwijk Marketing al nagedacht over voorzieningen voor de wellnesstoerist.

Achter de schermen wordt al geruime tijd hard gewerkt aan het verkrijgen van het predicaat kuuroord. Noordwijk denkt dat - naast de bollen in het voorjaar en het strand in de zomer - het toeristenseizoen zo nog verder kan worden opgerekt.

De voortekenen zijn goed. Uit rapporten van gespecialiseerde Duitse onderzoeksinstituten blijkt dat het zoutgehalte van het zeewater voor Noordwijk van hoge kwaliteit is en voor een heilzame werking kan zorgen. Ook de luchtkwaliteit is in orde bevonden. Over de kwaliteit van de hotels, de natuur, maar ook de sportfaciliteiten heeft Noordwijk nooit te klagen gehad.

Maar wellness is in de ogen van de ESPA - de organisatie die predicaat kuuroord verleend - nog veel meer. Het gaat ook om balans vinden, tijd kunnen spenderen aan het eigen welzijn, gezonde voeding, revalideren, behandelingen, maar ook om het heffen van een goed glas wijn, maakte Marlies Sobczak, vertegenwoordiger van de ESPA, maandagmiddag in Huis ter Duin duidelijk.

De Limburgse was naar Noordwijk gekomen om mee te denken over activiteiten die meteen kunnen worden aangeboden als de gemeente officieel kuuroord is. Noordwijk verwacht binnen twee maanden duidelijkheid te hebben over die status.

Aan vier tafels werd zo nagedacht over evenementen en faciliteiten die snel kunnen worden gerealiseerd. Verantwoordelijk wethouder Roberto ter Hark gaf een eerste aanzet door aan te kondigen dat het uitkijkpunt bij de strandopgang ter hoogte van de Hoofdstraat wordt verbeterd.

Door die plek opnieuw in te richten en te voorzien van zit- dan wel ligbanken kunnen bezoekers daar genieten van de rust die de zee biedt. Ook wordt gekeken om een kruidenwandelpad - Noordwijk had vroeger een florerende kruidenteelt - naar het uitkijkpunt te laten lopen.

Uit twaalf geselecteerde ideeën, zijn er uiteindelijk vier gekozen die in de komende weken verder worden uitgewerkt. Zo is er het plan om middels borden met QR-codes bezoekers op de hoogte te stellen van bijzondere Noordwijkse producten, gerechten, kruiden, enzovoort. Ook een zogeheten concept store, zeg maar een winkel met typische Noordwijkse producten, moet snel te realiseren kunnen zijn.

Daarnaast is het plan om in de winkelstraten muziek te laten draaien die het welzijn van de gasten verbeteren en als vierde suggestie werd een zogeheten ’blotevoetenwandeling’ voorgesteld.

Alle ideeën zullen nu in werkgroepen nader worden uitgewerkt.