Premium

Lisser Art Museum (LAM) koopt werk van sloophout van kunstenaar Ron van der Ende: lamskarbonade aan de muur

Lisser Art Museum (LAM) koopt werk van sloophout van kunstenaar Ron van der Ende: lamskarbonade aan de muur
Kunstenaar Ron van der Ende geeft aan een groepje kinderen uitleg over zijn net opgehangen kunstwerk.
© Foto Corine Zijerveld
Lisse

Het Lisser Art Museum (LAM) is een kunstwerk rijker. Er is deze week een lamskarbonade opgehangen in een van de museumzalen. Geen echt vlees, maar gemaakt van sloophout.

Het is een creatie van de Rotterdamse kunstenaar Ron van der Ende. Hij werkt sinds 1996 louter met sloophout. Zijn kunstwerk ’Lambchop (Still Life 2)’ is gemaakt van de restanten van afgedankte spoorbomen. ,,Gewoon op de kop getikt via Marktplaats.’’

Sietske van Zanten, directeur van het LAM, zag het kunstwerk hangen op een solo-expositie in de galerie van Ron Mandos in Amsterdam. Zij was er meteen van gecharmeerd en dacht dat het uitstekend zou passen in het museum op het landgoed van Kasteel Keukenhof. Het LAM is ruim een jaar geleden opgericht door supermarkttycoon Jan van den Broek en richt zich op kunstwerken over eten, drinken en consumeren.

,,Het past dus naadloos in onze collectie’’, zegt Froukje Budding van het museum. ,,Het is voedsel, maar het is bovendien ook nog eens lam!’’

Vegetariër

Kunstenaar Ron van der Ende glimlacht om die overeenkomsten in de naam. Dat had hij ook niet kunnen vermoeden toen hij bij slagerij Schel op de Kruiskade in Rotterdam het mooiste stuk lamskarbonade in de vitrine uitkoos. ,,Ik ben een tijdje vegetariër geweest en mijn dochter is dat nog steeds. Tegenwoordig eet ik alleen vlees als ik weet dat de dieren een goed leven hebben gehad.’’

De slager moest wel lachen dat de kunstenaar precies dat ene stuk vlees wilde. ,,Ik wist dat ik het als basis voor een nieuw kunstwerk wilde gebruiken. Daarom heb ik het van alle kanten gefotografeerd. Uiteraard heb ik de karbonade ook opgegeten: op Indiase wijze gemarineerd en daarna op de barbecue.’’

Uiteindelijk maakt Van der Ende op basis van de foto’s zijn eigen versie van de karbonade. Hij zaagt het sloophout in honderden kleine stukjes en gaat vervolgens puzzelen. ,,Ik maak een basisvorm van hout en met kleine spijkertjes zet ik daar al die stukjes hout op vast. Door rode en witte stukjes af te wisselen, ontstaat de suggestie van vlees en bot.’’

Kinderen

Het resultaat is een wandsculptuur van 112 bij 189 centimeter. Onder goedkeurend oog van museumoprichter Jan van den Broek krijgt het een prominente plek in de bovenste zaal. Daarna geeft de kunstenaar uitleg aan een groep kinderen. ,,Wie zou hem willen opeten’’, vraagt hij. Aarzelend gaat er één vingertje omhoog.

Ron van der Ende schat dat hij de afgelopen twintig jaar zo’n 140 objecten van sloophout heeft vervaardigd. ,,Eerst maakte ik vooral auto’s. Die vonden gretig aftrek, maar gaandeweg ben ik ook andere objecten gaan maken. Niet per se figuratief, maar verhalend.’’

Zo’n stuk vlees maakte hij één keer eerder. Dat hangt onder de titel ’Still Life 1’ in een restaurant in New York. ,,Het is een verwijzing naar de geschilderde stillevens van vroeger, waarbij ook vaak etenswaren werden afgebeeld.’’

Meestal komt zijn werk bij particulieren terecht. ,,Ik ben er wel trots op om nu eens in een museum te hangen. Op deze plek wordt het door heel veel mensen gezien. Bovendien hang ik hier tussen allerlei kunstenaars die helden voor mij zijn.’’