Premium

Door de overweldigende vraag worden de bestellingen bij de nieuwe ’bezorgrestaurants’ zelfs stopgezet

Door de overweldigende vraag worden de bestellingen bij de nieuwe ’bezorgrestaurants’ zelfs stopgezet
Reinier Kempenaar (midden) van restaurant De Dyck, in Woubrugge, druk met d emaaltijdpakketten,
© Taco van der Eb

De bezorginitiatieven van restaurants in de regio lijken een groot succes. De Koekop in Leiden moest vanwege de overweldigende vraag de bestellingen zelfs tijdelijk stopzetten. Vanaf woensdag kun je daar weer een diner bestellen. En ook andere restaurants zijn enthousiast.

,,Het gaat een beetje hetzelfde als in ons restaurant”, vertelt chef-kok Oscar Zitman van Bistro Bord’o. ,,Doordeweeks was het wat rustiger, in het weekend hadden we echt een piek. Dat is dan ook wel even wennen hoor, je loopt ineens tegen allerlei dingen aan. In het restaurant hebben we elf tafeltjes, waar we dan de hele avond mee bezig zijn, maar op zo’n bezorgdag doe je alles in een keer. Dat is even aanpassen. En dan het bezorgen… Stond ik in de Stevenshof en moest ik naar De Mors: stond de brug open. Wegversperringen ben ik ook al tegengekomen. Maar goed, dat is gewoon even wennen. We zijn lekker bezig zo. Hoewel de marge wel anders wordt. In het restaurant wordt natuurlijk ook gedronken, terwijl bij de bezorging weinig wijn wordt besteld. Het levert dus minder op, maar we zien het ook als investering. Er wordt namelijk veel besteld door vaste gasten, maar ook door nieuw publiek. Dit helpt toch mee aan onze naamsbekendheid. We blijven het dus zeker op deze manier doen. En het gaat niet alleen om ons hè. We houden zo ook de visboer en de slager aan het werk.”

Engelenbak

Ook Arnaud Sickman van De Engelenbak is blij dat ze toch niet helemaal de deuren hoeven sluiten. ,,Sinds vrijdag weet men ons te vinden, en we hebben in het weekend al best wat bestellingen mogen verzorgen. Het kwam uiteraard niet in de buurt van onze normale business, en dat gaat het niet komen ook, maar het stemt me goed en maakt me blij. Veel mensen hebben besteld en die steun is heel hard nodig en wordt echt enorm gewaardeerd. Dat bezorgen geeft trouwens nog plezier ook. Mensen sturen me achteraf foto’s van een thuis netjes gedekte tafel met onze gerechten erop.”

Koekop

Michiel Mackay van De Koekop had absoluut niet verwacht dat het zo goed zou gaan lopen. ,,We dachten: laten we voorzichtig beginnen. Maar er kwamen bijna meer bestellingen binnen dan we aankonden. Het ging echt in een keer los. Vanaf nu zijn we woensdag tot en zondag open en zijn maandag en dinsdag voor rust en voorbereidingen. En we gaan de website aanpassen, zodat we van daaruit de bestellingen kunnen gaan regelen. Nu gebeurt dat via te veel kanalen. Wat we vooral nodig hebben is wat meer structuur. In twee dagen tijd hebben we een geheel nieuw bedrijf op moeten zetten, dus je kunt je voorstellen: het was chaotisch en hectisch.”

Veel restaurants die aanvankelijk de deuren sloten, proberen nu toch via bezorging of afhalen aan het werk te blijven. Maar er zijn ook chefs die er niet aan willen beginnen. In den Doofpot bijvoorbeeld, verklaart op de website dat het ’ondanks de vele verzoeken niet goed voelt om aan afhalen of bezorgen te beginnen.’

Restaurant De Dyck in Woubrugge pakt het weer anders aan. Het restaurant van Reinier Kempenaar is van origine een akkerbouwbedrijf. Acht jaar geleden gooide hij het over een andere boeg, maar het restaurant gebruikt nog steeds alleen maar producten van eigen land. Kempenaar: ,,Maandag hebben we ons winkeltje geopend. Vanaf nu kun je bij ons seizoensproducten uit de eigen moestuin en van de eigen akkers kopen. We hebben diverse groentes, maar ook bijvoorbeeld huisgemaakte olie, de gerookte geitenboter en fruitsap uit eigen boomgaard. We verkopen daarnaast volledige maaltijdpakketten, voor diverse soepen. Chef-kok Martijn legt uit wat het recept is, zodat je het makkelijk thuis kunt bereiden. En behalve de eigen producten, bieden we ook producten aan van andere lokale ondernemers, zoals zeep, siroop, desembrood of bier. Op die manier proberen we elkaar sterk te houden.”

Inwoners van de gemeente Alphen aan den Rijn, Kaag en Braassem en Nieuwkoop kunnen de producten van De Dyck gratis laten bezorgen. Wie van buiten die gemeenten komt, kan afhalen, of moet even contact opnemen, want wellicht kan er dan wat geregeld worden.

Meer over corona in deze regio:

Volg hier het liveblog over corona.

We houden een interactieve kaart bij met coronabesmettingen.

Hier vindt u meer artikelen over corona uit het Leidsch Dagblad.