Premium

Eerste echte liefde in het nieuw

Voor veel gamers is 1997 het jaar waarin zij voor het eerst verliefd werden. Toen, overigens nog op de originele PlayStation, verscheen ’Final Fantasy VII’ ten tonele. Volgens het gros van de fans het beste deel uit de populaire reeks. Nu, inmiddels 23 jaar later, is gehoor gegeven aan het verzoek van de liefhebbers. Want vanaf vandaag kan iedereen aan de slag met de ’Final Fantasy VII Remake’.

Het is een slopend traject geweest. In 2015 immers werd deze herziene uitgave al aangekondigd en vanaf dat moment was al duidelijk dat het niet zomaar een opgepoetste versie ging worden. Nee, ontwikkelaar Square Enix heeft werkelijk alles uit de kast getrokken om dat bijzondere gevoel uit de late jaren negentig 23 jaar later na te bootsen. En dat is tot op zekere hoogte gelukt. Voor het handjevol mensen dat hier nog niet van wist; het is geen remake in de traditionele zin van het woord geworden.

Nieuw

Deze doorontwikkelde heruitgave gaat verder dan alleen wat opgepoetste beelden en kleine aanpassingen in de spelelementen. Ofschoon de titel dat natuurlijk wel doet vermoeden. Er is namelijk gekozen voor een volledig nieuwe uitgave. Waarin het oorspronkelijke verhaal uiteraard overeind is gebleven, maar dit keer met de nodige verrassingen. En dat niet alleen. Dit deel, waar spelers zich een goede dertig tot veertig uur mee kunnen vermaken, omvat slechts de eerste paar uur uit het origineel.

Wachten

Het gehele spel dat we kennen van toen, is verdeeld over diverse op zichzelf staande spellen. Het is dus nog even wachten op de rest.

Maar we lopen niet op de zaken vooruit. Want met dit zoethoudertje worden talloze fans, evenals vele nieuwkomers, al ruimschoots tegemoet gekomen. In dat geval is het geduld voor velen absoluut beloond. En dat is een prestatie op zich. Omdat de smeekbedes bij ongeveer alle fans van het eerste uur vanuit de tenen kwamen. Ver voor 2015 trokken de eerste fanatiekelingen tenslotte al aan de bel in de hoop dat er geluisterd zou worden. Een foutje is met dat in het achterhoofd snel gemaakt. En kritiek komt over het algemeen net iets sneller opborrelen. Ook nu zijn er ongetwijfeld genoeg mensen die deze manier van aanpakken niet voor de volle honderd procent kunnen waarderen. Want hoewel iconische momenten van toen ook nu natuurlijk gewoon de revue zullen passeren, is er met zijmissies en mini-games toch vooral voor opvulling gekozen.

Wennen

Leuk voor tussendoor, maar spelers die juist die versie van vroeger tot in de puntjes kennen en een warm hart toedragen, moeten hier waarschijnlijk aan wennen. Al biedt dit aan de andere kant wel weer de gelegenheid om de achtergronden van personages wat meer te belichten. Iets waar in het origineel logischerwijs minder ruimte voor was. Als gamer raak je daardoor een stuk meer gehecht aan de hoofdrolspelers die het verhaal overeind houden. En dat is fijn.

Ook aan het uiterlijk van de game zitten haken en ogen. Het overgrote deel ziet er geweldig uit. Neem bijvoorbeeld de hoofdpersonages, waarvan de verschillende emoties overduidelijk van het gezicht zijn af te lezen. Helaas is lang niet alles even fraai vormgegeven als de demo bijvoorbeeld deed vermoeden. Ook de besturing tijdens de gevechten is flink op de schop genomen. Het is veel dynamischer, bijzonder uitgebreid en bovendien ziet dat er verrassend gaaf uit. Maar hier werkt de camera dan weer niet altijd mee.

Deze ’minpuntjes’ wegen overigens bij lange na niet op tegen de vele voordelen die het spel rijk is. Het is meer om aan te geven dat er ook in dit geval twee kanten aan het verhaal zitten. Omdat er aan de wens voor een ’remake’ is voldaan, maar wel op een manier die afstand neemt van vroeger en vooral heel modern is.

Begin

Het wordt aanvankelijk wennen voor de fans van toen, ook zij gaan dit uiteindelijk waarderen. Er is opnieuw een spel op de markt gekomen waar liefhebbers het ongetwijfeld warm van krijgen. En dan is dit nog maar het begin.

Paulo Ramler