Premium

Typische muisbeweging op pc verraadt fraudeurs

Typische muisbeweging op pc verraadt fraudeurs
Muisbewegingen kunnen wijzen op fraude.
© Foto 123RF

De bankklant beweegt de muis van de pc snel. Te snel. Hij klikt vervolgens ook te vluchtig, afgezet tegen zijn gedrag dat de banksoftware afgelopen jaren had opgeslagen. Bankmedewerkers krijgen een seintje, de rekening wordt geblokkeerd. Zo is al voor miljoenen aan fraudes voorkomen.

De ingreep gebeurt op aanwijzing van software. Die leert kijken naar het nerveuze handgebaar of stemgeluid en andere afwijkingen in transacties voor inmiddels duizenden winkelwebshops, reisbureaus en luchtvaartbedrijven.

„In het Verenigd Koninkrijk boeken we succes door niet zozeer naar de bankrekeningen te kijken, maar vooral door de digitale identiteit van de echte eigenaar achter ongewone transacties te herleiden”, zegt Stephen Topliss , directeur Global Fraud & Identity bij Lexis Nexis Risk Solutions, onderdeel van RELX, het Nederlands-Britse data-analysebedrijf. Topliss: „Zij verschuilen zich standaard achter vervalste namen en adressen. Door de digitale patronen achter rekeningen te bekijken, kunnen we daders door de tijd heen en over grenzen heen volgen.”

Muisbewegingen

Topliss’ megacomputers leren, dankzij miljoenen ingevoerde gegevens zoals die snelheid van muisbewegingen of omvang van afboekingen, de login-plaats en betalingsgeschiedenis, hoe fraudeurs zijn gaan werken. Want dat de hoogopgeleide criminelen snel van tactiek wijzigen is dé verontrustende zekerheid van deze sector.

„Criminelen kunnen de rekeningen, hun geldezels als tussenpersoon en de soort geldtransacties voortdurend laten wijzigen, wij zien toch altijd wel de identieke digitale vingerafdruk die ze achterlaten”, aldus de fraudebestrijder. „Onze computers leren, door steeds meer combinaties accuraat te voorspellen, waar zich fraudes gaan voordoen. Het is geen honderd procent zekerheid, wel een aanwijzing.”

Bankmedewerkers krijgen per direct een signaal en zij grijpen in. De zelfdenkende computersoftware kan niet eigenhandig rekeningen afsluiten, benadrukt Topliss, deels werkzaam vanuit Rijswijk. „Ik zie bovendien zelf de klant van een bank nooit”, zegt hij.

Mobiele bellers

Dit voorjaar zijn voor het eerst meer mobiele bellers dan pc-gebruikers slachtoffer geworden, zo blijkt uit nieuw onderzoek van beveiliger Threat Metrics.

Topliss: ,,De dreiging verschuift doorlopend. Bij luchtvaartbedrijven waren criminelen eerst weinig geïnteresseerd in de klantenkaarten of de loyaltyprogramma’s met kortingen. Ze konden er weinig mee. Totdat bedrijven zulke kaarten voor meer financiële transacties gingen gebruiken. De wachtwoorden daarvan zijn vrij simpel te kraken geweest. Fraudeurs maken nu op steeds grotere grote schaal de airmiles, kortingen en cadeaubonnen, soms via tussenpersonen, te gelde.”