Sander mag weer vliegen: ’Ik zou mijn ouders zo naar hun vakantiebestemming brengen’

© Susan Rozemeijer
Assendelft

Met uitzondering van ruim 50 repatriëringsvluchten staan de tweeënveertig vliegtuigen van Transavia sinds 23 maart aan de grond. Donderdag vertrekken de eerste vier vluchten naar Malaga, Lissabon en Faro. Transavia breidt per 18 juni vluchten uit naar Spanje, Italië, Griekenland, Frankrijk, Slovenië, Kroatië, Servië en IJsland.

De verwachting is dat het aantal bestemmingen en ook de frequentie verder zal stijgen van 23 vluchten per week in het begin van de maand tot 175 vluchten eind juni. Tot grote opluchting van het personeel, waaronder de 600 piloten. Sander Schavemaker (44) uit Assendelft is piloot op de allereerste vlucht die vandaag om 07:00 vertrekt.

,,Heerlijk om weer te vliegen,’’ zegt hij opgetogen. Negentien maart was voorlopig zijn laatste vlucht.

De afgelopen maanden heeft hij start- en landingssituaties geoefend in de flightsimulator. ,,Verrast,’’ was Schavemaker, toen de directie van Transavia 18 maart het bericht deed uitgaan dat de hele vloot zou stilleggen. Hij merkte wel dat de vluchten de dagen ervoor niet meer vol zaten omdat enkele passagiers uit eigen beweging niet meer incheckten.

SARS-crisis

,,Ik had het wel zien aankomen omdat ik bij Fokker de SARS-crisis heb meegemaakt. Ik had indertijd een technisch adviserende rol. Denk aan situaties als; er is een zieke passagier aan boord geweest. Wat zou er vanuit een technisch oogpunt moeten gebeuren? Het verbaasde mij niet dat er maatregelen genomen werden, maar zo drastisch door alles stil te leggen; dat had ik niet verwacht. Het getuigt van respect, en het is ook dapper om zo’n besluit te nemen en niet te blijven doorvliegen met onzekerheden.’’

(Tekst gaat door onder de foto)

© Susan Rozemeijer

,,De eerste paar dagen leek het net of het weekend was, en later of ik een week vakantie had. Maar het leven om me heen gaat wel gewoon door. Mijn partner heeft een cruciaal beroep dus blijft werken. Hierdoor veranderde mijn rol omdat de kinderen thuisonderwijs krijgen. Ik begeleid ze hierbij. Ik heb wat klusjes thuis opgepakt die ik normaal in de winter zou doen omdat ik dan minder vlieguren maak.’’

De onderlinge betrokkenheid van het personeel is groot, vertelt Schavemaker. ,,De technische dienst en de kantoororganisatie hebben het nu extra druk. Om elkaar te helpen ontplooien zich allerlei initiatieven, bijvoorbeeld vliegend personeel dat meehelpt op de klantenservice, of bij het schoonmaken van de vliegtuigen. Voor vliegtuigen is het niet goed om stil te staan. Om ze in goede conditie te houden worden de openingen afgeplakt zodat er geen vocht en ongedierte in kan.’’

Mondkapje

Het opstarten van een nieuwe manier van vliegen zal wennen zijn. Schavemaker beaamt dit. ,,Transavia staat bekend om de service. Service met een glimlach. De glimlach is vanaf donderdag verborgen achter een mondkapje. De service aan boord is versoberd om de contactmomenten te verminderen. Ondanks dit willen we de klant echt het gevoel geven dat ze welkom en veilig zijn.’’

© Foto ANP/Remko de Waal

,,Onze hele vloot is voorzien van airconditioning met HEPA-filters, oftewel High Efficiency Particularate Air. Dit zijn luchtfilters dat 99,97% van het stof, bacterie en virusdeeltjes tegenhoudt. Dit zorgt voor schone cabinelucht van hoge kwaliteit. Het staat al aan voordat de passagiers het vliegtuig betreden. Het airconditioningssysteem ververst de lucht elke drie minuten.”

,,In de motoren wordt samengeperste hete lucht afgetapt, gekoeld en gedroogd. Daarna wordt de lucht gemengd met gefilterde lucht uit het vliegtuig en weer de cabine ingeblazen. De temperatuur regelen wij in de cabine. De verse lucht wordt op iedere rij vanaf het plafond recht naar beneden geblazen en naast de voeten afgezogen. Onderin het vliegtuig zit een klep. Daar wordt de lucht naar buiten getransporteerd.’’

,,Transavia volgt de richtlijnen van het RIVM en EASA. Iedere passagier van dertien jaar en ouder is verplicht een mondkapje te dragen die zij zelf meenemen, ook voor de terugreis. Het mondkapje mag vier uur achtereen gedragen worden. Er is handgel aanwezig, en een menukaart met regels. We houden waar mogelijk afstand. Ik heb er alle vertrouwen in dat we op deze manier veilig passagiers vervoeren. Ik zou mijn ouders zo naar hun vakantiebestemming brengen.’’

Aanvliegroute

Al zijn hele leven woont hij onder de aanvliegroute van Schiphol, en is erdoor gegrepen, hoewel hij tot zijn puberteit nooit heeft gevlogen. Zijn interesse voor vliegtuigen is als kleuter ontstaan vanaf de grond. ,,Ik blijf het fascinerend vinden dat een vliegtuig - dat 75.000 kilo weegt - is ontworpen om de lucht in te gaan,’’ licht hij toe.

Als tiener maakte Schavemaker als passagier zijn eerste vlucht met een vriendje en diens vader. Een dagvlucht naar Zurich. ’’Naar Schiphol en bij de balie vragen waar we nu naartoe konden gaan -geweldig-. Het was mijn droom om piloot te worden, maar de benodigde 120.000 euro voor de luchtvaartschool was niet op te brengen.’’

(Tekst gaat door onder de foto)

© Susan Rozemeijer

Via een omweg wil hij het langs Defensie als 17-jarige bij de luchtmacht proberen, maar hij valt af in het selectieproces. Schavemaker besluit de luchtvaartstudie aan de Hogeschool Van Amsterdam te volgen. Een studie gericht op alles met betrekking tot de luchtvaart, behalve het vliegen zelf. Schavemaker studeert af in Amerika.

Hij werkt vijf jaar als technisch adviseur voor Fokker. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. Hij zet de stap en meldt zich aan bij de vliegschool gefinancierd door een lening, waarbij zijn ouders borg staan.

,,Mijn toenmalige werkgever wist dat ik op een dag mijn droom zou najagen. Daar ben ik namelijk altijd eerlijk over geweest.’’ In 2007 is de cirkel rond: waar hij als passagier voor het eerst naar Zurich vloog maakt hij nu zijn eerste vlucht naar deze stad als piloot.

Piloot zijn is soms lastig. ,,Als ik de wekker om 03:00 zet. Ik lig dan eerder in mijn bed dan mijn kinderen.’’ Hij heeft het er graag voor over. Hij mag weer.

Net binnen