Jour Sans Tour, een herinnering aan een plaats die de uitgestelde Tour de France tijdens de etappe van vandaag zóú aandoen: Nice en het laatste geel van Gerrie Knetemann

Denkend aan Nice, zwelt de muziek van Charles Trenet en Toon Hermans aan. La Mer, de Méditerranée, zo blauw, zo blauw.

De Cote d’Azur is de ideale plek op de Tour zomers te beginnen, in Nice weet je zeker dat het geen doorweekte Grand Depart wordt, zoals in Den Bosch in 1996. Volle stranden, terrasjes, lekker eten en drinken. Als een God in Frankrijk.

De brede lanen langs de kust lenen zich prima voor tijdritten, al begint de Tour van 2020 met een rit in lijn, etappes tegen de klok zijn er dit jaar nauwelijks. De Ronde is gemaakt voor klimmers als Romain Bardet in Thibaut Pinot. Er mag wel weer eens een Fransman winnen.

In 1981 was de Tour gemaakt voor Bernard Hinault. De Das moest weer winnen nadat hij in 1980 geblesseerd moest afhaken en Joop Zoetemelk de tweede Nederlandse tourwinnaar was. Er waren zes tijdritten, waarvan vier individueel, allemaal gewonnen door de Breton, die met bijna een kwartier voorsprong Parijs bereikte. Erg spannend was het niet dat jaar.

De ploegentijdritten waren in die tijd echter voor Ti-Raleigh, de geoliede machine van Peter Post. De Amsterdammer Gerrie Knetemann was misschien wel de sterkste motor in die trein.

Knetemann legde als amateur de stenen in de straat – hij was stratenmaker – als prof reed hij ze er net zo hard weer uit. Hij won 10 etappes en reed in 1978, 1979 en 1980 in de gele trui in de jaren dat het nog heel gewoon was voor Nederlandse wielrenners.

In 1981 was de kans op geel weer groot. Op donderdag 25 juni – de Tour duurde langer dan drie weken - werd hij tweede in de proloog in Nice, op 7 seconden van Hinault. Een dag later stonden er twee ritten op het programma. De ochtendsprint was natuurlijk voor de snelle Freddy Maertens, ’s middags stond er een ploegentijdrit op het programma.

Ti-Raleigh raffelde de 40 kilometer en 46 minuten en 20 seconden af, Hinault werd pas vierde met zijn Renault-ploeg. De Fransman moest blij zijn dat de verloren tijd niet telde voor het klassement, maar er werd gerekend met bonificatieseconden.

Na afloop kreeg Knetemann in Nice zijn vijfde gele trui. Ti-Raleigh herhaalde het kunstje in de 5e etappe, toen ze de ’team time trial’ naar Carcasonne wonnen. In de zesde etappe startte Knetemann nog in het geel, maar in de bergrit naar Saint-Lary Soulan verloor hij de leiderstrui aan de Australiër Phil Anderson, de eerste niet-Europeaan die het geel mocht dragen.

Kees van Dalsem

Net binnen