Leids burgermeldpunt tegen motorlawaai levert tientallen reacties op

De ochtendspits in Taipei (Taiwan) kreeg de bijnaam ’Motorbike Waterfall’.
© Archieffoto EPA/ David Chang
Leiden

Het meldpunt tegen motorlawaai dat Leidenaar Ap Zwinkels begin juni in het leven riep, heeft tientallen reacties opgeleverd. Ze bevestigen zijn beeld dat hij heus niet de enige is die zich stoort aan de herrie die motorrijders veroorzaken.

Zwinkels begon zijn meldpunt (motorlawaaileiden@gmail.com) omdat het Leidse ’actieplan verkeerslawaai’ uitgaat van gemiddelde decibellen, maar het juist kortstondige herriemomenten van optrekkende motoren zijn die Zwinkels uit zijn slaap houden. Een eerdere flyeractie rond de Churchilllaan leverde al tientallen reacties op van gelijkgestemden.

Een maand verder heeft hij bijna zestig serieuze reacties, meldt Zwinkels. Behalve zijn eigen Churchilllaan worden volgens hem vooral de Langegracht, Kanaalweg en Lammenschansweg genoemd als wegen waar motorrijders het gas graag even opentrekken.

Naast deze grote doorgaande wegen wordt echter ook de ’Singelroute’ regelmatig genoemd, terwijl daar op veel plekken een maximumsnelheid geldt van 30 kilometer per uur. Op alle plekken gaat Zwinkels nu meten en filmen. Hulp daarbij zou hem zeer welkom zijn.

Zwinkels deelde de afgelopen maand flyers uit in de omgeving van de Voorschoterweg. Die kreeg hij van 57 omwonenden ingevuld terug. Van de 54 die de overlast het gevraagde rapportcijfer gaven, gaf de helft de maximale: een 10. Maar ook de rest gaf niet lager dan een 8.

Federatie

„Sommige mensen bleken al eerder bij de gemeente gevraagd te hebben om het lawaai te bestrijden door de maximumsnelheid te verlagen en flitspalen neer te zetten”, zegt Zwinkels. Maar zonder succes.

„De gemeente legde het verzoek voor aan de provincie. Burgemeester Lenferink volstond met door te geven wat de provincie hem liet weten: ’Het probleem is niet ernstig genoeg.’ Alleen bekeken vanuit de verkeersveiligheid. Daarmee moesten de bewoners het doen.’’

Met zijn verzameling reacties, metingen en filmpjes hoopt Zwinkels de gemeente alsnog te bewegen er iets tegen te doen. ,,Het is toch de gemeente die moet zorgen voor een gezonde woon- en leefomgeving? En er zijn best wel mogelijkheden.’’

Aan het dossier voegt Zwinkels ook een rapport toe dat het RIVM toevallig 6 juni uitbracht over lawaai in woonomgevingen. ,,Bijna 1 miljoen mensen in Nederland ervaren nu al ernstige overlast van verkeerslawaai, vooral in de steden. Motoren en bromfietsen scoren het slechtst’’, vat Zwinkels dat samen. ,,Dat betekent dat de klagers niet langer als overgevoelige types kunnen worden weggezet. Niet door motorrijders, niet door overheden. Dat is winst, toch?’’

Verder wijst hij erop dat meerdere actiegroepen zich vrijdag officieel verenigingen in de Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motorvoertuigen.

Net binnen