Publiek galmt lekker mee met Ramses en Rubberen Robbie in een klassiek jasje bij ’3 October Live in Concert’

Rudy Breedveld zingt met studentenkoor en -orkest Sempre Crescendo liedjes van Rubberen Robbie.© Foto Rob van Dullemen

Theo de With
Leiden

Voor de leden van de 3 October Vereeniging waren er afgelopen weekeinde twee concerten in de Stadsgehoorzaal.

Op zaterdag is het populaire en Nederlandstalige muziek die de boventoon voert. Een dag later heeft het concert een klassiek tintje. Dat de optredens van het Garenmarktplein naar de Stadsgehoorzaal zijn verplaatst, is gezien het gure herfstweer buiten alleen maar een plus.

De Slechte Band, zangeres Samantha Steenwijk en een Abba-coveract weten de bezoekers van de seniorenvoorstelling op zaterdagmiddag zelfs tot een polonaise te verleiden. Op zondagavond is Guido Marchena de grote gangmaker bij 3 October Live in Concert. Hij is dirigent van het Leidse studentenorkest Sempre Crescendo, maar ook bestuurslid van de 3 October Vereeniging en de cultuurmakelaar van Leiden.

(Tekst loopt door onder de foto.)

Dirigent Guido Marchena dolt graag met het publiek.© Foto Rob van Dullemen

Hij leidt zijn orkest eerst vol vuur door twee delen van ’Uit de nieuwe wereld’, de negende symfonie van Antonín Dvořák. Hoewel dit echt een klassiek stuk is, betrekt hij het publiek er toch bij. Zo speelt hij een stukje op de Steinway-vleugel en vraagt waar het aan doet denken. Van een grotendeels rood-wit gekleed publiek kun je eigenlijk maar één antwoord verwachten. ,,Aan Leidens Ontzet’’, klinkt uit de zaal. Het antwoord is fout, maar de stemming zit er meteen in.

Het podium is daarna voor het madrigaalkoor. De tien studentes zingen wat miniatuurtjes van Francis Poulenc. Met het tachtig jaar oude liedje ’Boogie Woogie Bugle Boy’ van The Andrew Sisters eindigen ze lekker swingend.

Ze maken plaats voor het liefst zestig zangers tellende studentenkoor van Sempre Crescendo. ,,We hebben maar weinig kunnen repeteren in coronatijd’’, verontschuldigt de dirigent zich. ,,We beperken ons daarom tot één stuk.’’ Dat is een zestiende-eeuws a capella gezongen lied van Thomas Tallis en dus best een prestatie met zo weinig repetitietijd.

(Tekst loopt door onder de foto.)

Het publiek galmt lekker mee met het Slavenkoor en Rubberen Robbie.© Foto Rob van Dullemen

Guido Marchena vindt het vervolgens tijd voor publieksparticipatie. De zaal mag meegalmen met het Slavenkoor uit Verdi’s opera ’Nabucco’. De dirigent maakt er serieus werk van. Keer op keer legt hij de zangpartij stil om nieuwe aanwijzingen te geven. Het begint serieus op de befaamde scratchdagen in de Pieterskerk te lijken.

Zanger Rudy Breedveld verzorgt een kort gastoptreden en put uit het oer-Leidse repertoire van Rubberen Robbie. Meezingen met de evergreen ’3 October’ behoeft geen aansporing. Het publiek laat alle remmen los. Dat komt goed uit, want het slotakkoord komt van Ramses Shaffy. ’Laat me’, ’Sammy’ en ’Pastorale’ zijn lekker meezingbaar en ook nog een tikkie Leids.

Net binnen