Doorrazen overdags staat nachtrust in de weg | column

Hanneke van den Berg

De vele reacties van lezers op deze column laten zien hoe groot het probleem voor veel mensen is. Bijzonder is ook hoeveel verschillende mogelijke oplossingen worden uitgeprobeerd door lezers. De een is overdag flinke stukken gaan fietsen, de ander zweert bij acupunctuur, de app Food First of legt het vertrouwen dat het ooit beter wordt bij God.

Ofschoon ik zal blijven proberen iedereen te antwoorden, kan ik alvast melden dat ik met veel tips aan de slag ben gegaan. Eén van de buitengewoon simpele, maar zeer effectieve tips komt van twee lezers, die me adviseerden om de display van de wekker van me af te draaien. Ik keek inderdaad steeds bij het wakker worden op mijn wekker en dacht dan ’zie je wel, weer zo vroeg wakker’ en onmiddellijk gingen de radartjes in mijn hersenen aan het werk. Mede daardoor blijf ik vast langer wakker midden in de nacht. Toen ik die tips kreeg ben ik dat gaan uitproberen en verrek, het helpt echt.

De motor in mijn hoofd gaat niet meteen van start en ik val vaak sneller weer in slaap. Zo zie je maar dat de simpelste tips soms het beste werken. Andere tips zijn lastiger op te volgen: geen telefoon bij je bed leggen bijvoorbeeld. Mijn moeder heeft Alzheimer en ik moet en wil altijd bereikbaar zijn, voor het geval er iets met haar gebeurt. Die telefoon ligt dus wel naast me. Maar ik zit in bed niet volop op social media of speel er spelletjes op.

Onlangs kreeg ik van Saraja Slaapcursus (www.saraja-slaapcursus.nl) het aanbod voor een slaapconsult. Ik moest een uitgebreide vragenlijst invullen, waarna ik een indrukwekkend lang slaaprapport kreeg toegemaild. En daar hield het niet mee op. Enkele dagen geleden volgde via Teams nog een nabespreking van een uur.

Ik vond sommige aanbevelingen in het rapport een beetje obligaat: niet op je beeldscherm voor het slapen, niet te lang achter elkaar doorwerken, veel bewegen. Dat wist ik allemaal al. Maar Talja Lambert van Saraja Slaapcursus zegt dat dit ook niet de kern is van mijn slaapprobleem, die aanbevelingen zijn slechts kleine hulpmiddelen. Nee, de kern is overdag je ontspanningsmomenten nemen. Door mijn perfectionisme wil ik niet alleen echt alles doen wat leuk is, maar stop ik ook te weinig tussendoor. ,,Als je de hele dag maar doorraast is het niet vreemd dat je hersenen ook in de nacht amper kunnen stoppen’’, zegt ze. En dat klopt. Een eigenaardig soort schuldgevoel zorgt ervoor dat ik amper pauzes neem overdag. Tel daar de aandacht voor mijn moeder, kinderen en huishouden bij op en ik snap inderdaad wel dat ze gelijk heeft. Maar zie dat maar eens te doorbreken. Jarenlang doorrazen is een ingesleten gewoonte geworden en dat stemmetje ’je wordt niet betaald om een stuk te gaan wandelen of een cake te bakken tussendoor’ kan ik nog lang niet het zwijgen opleggen. Donderdag ga ik hypnotherapie proberen. Daarover volgende week meer.

Reageren? Mail naar bijlageredactie@mediahuis.nl

.

Hanneke van den Berg is redacteur van deze krant en heeft al lange tijd slaapproblemen. In deze rubriek gaat ze op zoek naar allerlei mogelijke oplossingen en beschrijft haar ervaringen.