De hulpvaardigheid van het ombudsteam van deze krant kent ook grenzen

Zoek de verschillen tussen het kaartje uit de kleurenwaaier en de deur.

Zoek de verschillen tussen het kaartje uit de kleurenwaaier en de deur.

Nancy Ubert

Bij consumentenleed proberen we als ombudsteam een oplossing te vinden. Soms lukt dat niet. En daarvan kun je de verkopende partij echt niet altijd de schuld geven.

Laten we hem Huub noemen. Huub schrijft dat hij bij een gerenommeerd bedrijf in West-Friesland een nieuwe tuindeur met kozijn heeft besteld. Eerder was de entree aan de voorkant van zijn huis door dezelfde firma onder handen genomen. Achter wilde hij precies dezelfde zwarte kleur hebben maar volgens hem is dat faliekant mislukt. „Die rood doorschijnende zwarte deuren heb ik niet besteld.” Huub wil óf een nieuwe tuindeur of een substantiële korting. „Vanwege de enorme wanprestatie.” Of we kunnen helpen.

We nemen contact op met de kozijnenfirma. „Ons verhaal is anders. Meneer wilde aanvankelijk die hele pui niet meer, omdat hij zijn huis had verkocht. De pui was op dat moment al in productie genomen. Hij kon zijn bestelling niet meer cancelen zonder dat daaraan kosten verbonden waren. Daar was hij toen al boos over. Bij de plaatsing leek het alsof er kleurverschil was. De eigenaar van ons bedrijf en de directeur van de fabriek zijn onafhankelijk van elkaar gaan kijken. Beiden hebben geconstateerd dat het door lichtinval komt. Plaatsen we een nieuw kozijn, hebben we hetzelfde effect.”

Rapport

We krijgen het rapport van de fabriek toegestuurd. „Wij nemen klachten altijd zeer serieus. U kunt in het rapport lezen en zien dat het kozijn op elke foto dezelfde kleur heeft als op de kleurenwaaier. Onlangs heb ik meneer een vriendelijke e-mail gestuurd en gezegd dat er nog een bedrag open staat van 500 euro. Meneer dreigde dat hij verhaal ging halen bij de krant. ’Ik heb daar connecties’, zei hij. Wij vinden juist dat óns onrecht wordt aangedaan.”

Connecties? Wij weten van niets. We e-mailen Huub: „We willen ons verder niet voor uw kwestie inspannen. U bent verhuisd (wat u ons niet heeft verteld). De nieuwe eigenaren hebben het houtwerk - of er nu wel of geen kleurverschil is - geaccepteerd. We nemen aan dat zij niet fors minder hebben betaald vanwege dat ’kleurverschil’. Is dat wel het geval, dan horen we dat graag. Door de verkoop van het huis is deze zaak voor ons afgedaan. We raden u aan het resterende bedrag gewoon te betalen. De kozijnenfirma overweegt een deurwaarder op de zaak te zetten, schreef u ons eerder. Wij zouden daar niet op wachten.” Huub heeft daarna meteen betaald.

Nancy Ubert

Net binnen