Toen alle winkels gesloten waren, stonden klanten zelfs in het gure najaar buiten in de rij voor bakkerij BROOD&ko: ’Klanten gingen met een andere mindset naar de winkel’

Stefan van Daalen van Brood en Ko.© Foto Hielco Kuipers

Rutger de Quay
Alphen aan den Rijn

Nu de coronacrisis zo goed als ten einde is, is het tijd om de balans op te maken. Hoe hebben ondernemers in Alphen aan den Rijn de coronacrisis doorgemaakt, en hoe kijken ze erop terug? Met vandaag: Stefan van Daalen, BROOD&ko in het centrum van Alphen.

Van de ene op de andere dag ging bijna heel Nederland op slot in maart 2020. Hoe was dat voor u?

,,Het was schrikken. En het was ook nog even spannend en onzeker: zoveel winkels gingen dicht, het was onduidelijk of we open mochten blijven. Achteraf hoorden we dat het ook daadwerkelijk spannend was. In regeringskringen in Den Haag gingen stemmen op om ook de bakkers te sluiten. Je wist sowieso niet wat je kon verwachten. Het was een unieke situatie.”

Gelukkig mochten de bakkers dus wel openblijven. Steeg het aantal klanten?

,,We ervaarden dat veel mensen dachten: ’we moeten iets, dus we gaan maar naar de bakker’. Mensen hadden ook meer tijd, van alles kon niet. Mensen konden zichzelf niet verwennen in de horeca, en deden dat thuis. Dan komt ook de bakker om de hoek in beeld. Voor mensen werd de bakker een uitje. Tijdens het thuiswerken maakten mensen rond de lunch een klein ommetje en haalden bij ons de lunch. Het werd soms wat drukker in de winkel. Dat zorgde voor een dubbel gevoel, omdat je ondernemers in de straat ziet die hun deuren moeten sluiten. Het gaf een raar gevoel, je voelde je bijna bezwaard.”

Is het assortiment ook aangepast op die veranderende vraag van klanten?

,,Niet per se, maar we hebben er wel op ingespeeld. We hebben de manier waarop we de producten presenteren in de winkel licht aangepast. We konden erg uit de voeten met wat we al hebben.”

Mondkapjes, anderhalve meter…. Was het wennen voor uw personeel en klanten?

,,Het was vooral erg onvoorspelbaar. De mondkapjes waren een ding, niet zozeer voor de klanten, maar wel voor onze medewerkers. Ze staan acht uur lang in een winkel met zo’n kapje op. Omdat je met dagverse producten bezig bent, is hygiëne sowieso een belangrijk speerpunt. Onze klanten en medewerkers zijn supergoed omgegaan met alle beperkingen die er waren. We hoefden niet voor politieagent te spelen. Natuurlijk gebeurt er wel eens wat. Soms moest je ernaar vragen om een mondkapje op te zetten, maar iedereen zag het belang er wel van in. Het merendeel van de klanten ging er goed mee om. Het gaat ook om de toon waarop medewerkers klanten aanspreken. Klanten waren sowieso erg blij dat we er überhaupt nog waren en openbleven. Omdat klanten de bakker plots als uitje zagen, komen ze met een hele andere mindset de winkel in. Opeens stonden er rijen voor de winkel, op een andere manier dan dat het vroeger altijd was. In het najaar werd het slechter weer, en in een normaal scenario zou ik niemand nooit in die omstandigheden buiten laten staan, met zulk vies weer. Toch was iedereen ertoe bereid. Heel erg bewonderingswaardig.”

De zaken gingen goed, dus je hebt niemand hoeven ontslaan?

,,Er zijn geen ontslagen gevallen. We hebben wat omzetverlies gehad, omdat we leveren aan de horeca. Dat viel stil. Daartegenover stond dat het in de winkels drukker werd. De bezetting was soms krap, omdat je te maken hebt met quarantaines. Het ziekteverzuim lag wat hoger, het was soms spannend om open te blijven en de productie draaiende te houden. Gelukkig zijn er bij ons geen momenten geweest dat we noodgedwongen dicht moesten omdat er simpelweg geen personeel was, maar ik heb het om mij heen, bij andere bakkers, wel gehoord. Het was iets waar je constant voor vreesde. Je wist dat het opeens kon gebeuren. Er kan zomaar een besmetting plaatsvinden binnen je team. Iedereen heeft z’n best gedaan om dat risico te minimaliseren, ook in de privésfeer.”

Heeft de crisis er ook voor gezorgd dat jullie binnen het bedrijf dingen anders zijn gaan doen?

,,Zeker op het gebied van personeel en planning. Je wil je producten op de beste manier presenteren, dat kon niet altijd door afzettingen. Je kijkt wat er wél kan en hoe je dingen op een zo aantrekkelijk mogelijke manier presenteert. We hadden al voor de crisis een webshop, daar zijn we meer mee gaan doen. Het was steeds schakelen. Maar daar ben je ook ondernemer voor geworden. Sowieso vind ik dat, in vergelijking met andere ondernemers, wij niet mogen klagen. In welke vorm dan ook. Zeker als je ziet hoe hard andere sectoren geraakt zijn. Dan vallen onze zorgen in het niets bij de zorgen van collega-ondernemers die dat op een hele andere schaal hebben moeten meemaken.”

De winkel is altijd opengebleven. Zijn er desondanks toch momenten geweest waarop je ’s nachts in bed lag te piekeren over het bedrijf?

,,Financieel niet, maar de praktische uitdagingen bezorgden ons kopzorgen. Het is uitdagend en soms vermoeiend, ondanks dat we geen financiële zorgen hadden.”

Dus je hebt nu geen problemen om personeel te vinden?

,,Ik begin wel een beetje te zuchten om de krapte op de arbeidsmarkt, haha. Met het bestaande team zijn we hecht geworden, maar er zit natuurlijk altijd natuurlijk verloop in. Momenteel zijn we compleet, maar áls we dan een keertje iemand nodig hebben, dan merken we dat we daar de grootste moeite voor moeten doen.”

Nu terugkijkend op de crisisperiode, zijn jullie er sterker uitgekomen?

,,Als team zijn we er vooral sterker uitgekomen. We hebben echt wat voor elkaar over moeten hebben, met quarantaines en voor elkaar invallen. Soms moesten we nóg een stapje harder lopen dan we al deden. Het was een pittige tijd, het heeft ons dichterbij elkaar gebracht.”

Uiteindelijk hebben jullie wel geprofiteerd van de crisis?

,,Dat is wel erg krap door de bocht en ik denk niet dat het zo zwart-wit is. Dan vallen we dénk ik wel onder de winnaars van de crisis, omdat we open mochten blijven en we als team hechter zijn geworden. We hebben veel voor elkaar moeten doen en laten. We hebben ’t wel met elkaar geflikt, het geeft meer een winnaars- dan een verliezersgevoel. Maar natuurlijk geeft de crisis wel een zure nasmaak. Het was vermoeiend en uitdagend. Soms is dat leuk, soms is dat minder leuk. Je bent zóveel met de situatie bezig, dat het minder ruimte biedt om écht te ondernemen zoals je dat voorheen deed, om bezig te zijn met vernieuwing bijvoorbeeld. Corona was twee jaar lang het gesprek van de dag, het was soms meer overleven dan echt ondernemen. Het gebiedt mij te zeggen dat ik vind dat we niet moeten zeuren omdat we überhaupt open mochten blijven, maar het was soms meer overleven.”

In de serie De winnaars en verliezers van de coronacrisis maakt Alphen CC de balans op: hoe kijken ondernemers terug op de crisis, en wat hebben ze ervan geleerd? Heeft u tips of wil u reageren? Stuur een e-mail aan r.de.quay@mediahuis.nl.

Deze serie is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Kwaliteitsimpuls Zuid-Hollandse Journalistiek.

Lees ook:Door de coronacrisis gingen mensen ’veel waarde hechten aan de kwaliteit van hun woning’, en dat merkte deze makelaar. ’Mensen hadden veel meer tijd over, dus zochten massaal naar woningen op internet’

Bij het Alphense filiaal van BROOD&co werken gezamenlijk ongeveer 50 man personeel. De bakker is sinds 2013 gevestigd in Alphen en telt daarnaast verschillende filialen in en rondom het Groene Hart.

Net binnen