Gratis rondleiding: Informatiecentrum boordevol wetenswaardigheden over de Rijnlandroute

De gidsen Margit Dokter en Yannick Maes op het uitkijkpunt bij de ingang van de Corbulotunnel.

De gidsen Margit Dokter en Yannick Maes op het uitkijkpunt bij de ingang van de Corbulotunnel.© Foto Hielco Kuipers

Marieta Kroft
Leiden

Ze zien schoolklassen, ondernemersclubs, maar ook oma’s en opa’s met hun kleinkinderen en andere bezoekers die meer willen weten over de Rijnlandroute in aanleg. Het Informatiecentrum op de grens van recreatiegebied Vlietland en Leiden zet de deuren op woensdag, vrijdag en zaterdag altijd wagenwijd open voor een gratis rondleiding met uitleg.

De gidsen Margit Dokter en Cynthia Verloop weten deze woensdagochtend al dat slechts twee mensen zich hebben opgegeven voor het tijdslot van half twaalf: de verslaggever en de fotograaf.

Rondleiding

Een klein groepje of niet, Dokter doet de ruim een uur durende rondleiding. Ze begint met een film over de drie megaprojecten die samen de Rijnlandroute vormen. Het gaat dan om de nieuwe deels ondertunnelde N434 tussen de A4 en de A44, de verdiepte Tjalmaweg bij Katwijk en de aanpak van het knooppunt Lammenschans dat voor de komende jaren staat gepland. Het kost een miljard, maar dan heb je ook wat.

Aan haar zijde heeft ze de Leidse geschiedenisstudent Yannick Maes. Binnenkort is ook hij een van de negen gidsen van het informatiecentrum.

Uitkijkpunt

We lopen naar het uitkijkpunt naast het informatiecentrum. Wie een paar flinke trappen op kan lopen, wordt beloond met een weids uitzicht over de ingang van de tweeënhalve kilometer lange tunnel. En ook de Oostvlietpolder, de fly-over Hofvliet en de over de A4 gelegen molen Zelden van Passe in Zoeterwoude.

Dokter wijst op de naam boven de tunnelmond ‘Corbulotunnel’, vernoemd naar de Romeinse generaal die 2000 jaar geleden in deze omgeving het Corbulokanaal liet aanleggen.

Gaya

De aanleg van nieuwe verbindingsweg begon al in 2017. In augustus 2019 begon tunnelboormachine Gaya met de 2,5 kilometer lange reis richting de Stevenshof. In januari 2020 kwam ze weer naar boven, werd ze ontmanteld en weer naar het beginpunt gebracht voor de tweede tunnel. In mei 2020 zat haar klus erop. Gaya was rijp voor de sloop.

Het lijkt alsof de tunnel bijna klaar is. De weg is geasfalteerd. De verkeersborden hangen er. Automobilisten die uit de tunnel komen, weten al welke baan ze voor de richting Den Haag en Rotterdam moeten pakken en welke baan voor de richting Amsterdam, Utrecht en Leiden. ,,Toch duurt het nog wel twee jaar voordat de auto’s erdoor heen gaan’’, verwacht de gids. ,,De aannemer is nu met de afwerking bezig, zoals het aanbrengen van de gele kastjes aan de zijkant. Bij een calamiteit in de tunnel kun je daar bellen en dan sta je gelijk in contact met de verkeerscentrale in Rhoon.’’

Een miniatuur van tunnelboormachine Gaya is te bewonderen in het informatiecentrum.

Een miniatuur van tunnelboormachine Gaya is te bewonderen in het informatiecentrum.© Foto LD

We lopen het informatiecentrum weer in. Een miniatuur- Gaya is hier nog te bewonderen in een vitrine. Slechts een originele tand is bewaard gebleven. ,,Til hem maar op’’, zegt Dokter. ,,Hij is zwaarder dan je denkt.’’ Inderdaad, het is achttien kilo metaal.

Gids Yannick Maes tilt een originele tand uit de tunnelboormachine op: 18 kilo.

Gids Yannick Maes tilt een originele tand uit de tunnelboormachine op: 18 kilo.© Foto LD

Techneuten

Het bezoek is voor ieder wat wils. Techneuten kunnen zich vergapen aan innovatie zoals de Solar Optic Fiber voor verlichting van de tunnelmond. Rekenliefhebbers kunnen zich verdiepen in allerlei cijfers. Een tunnelring bijvoorbeeld, bestaan uit zeven segmenten van 9 ton per stuk. De tunnel bestaat uit 15.680 segmenten, dus reken maar uit hoeveel kilo beton de diepte in is gegaan. En hoeveel vrachtwagens á drie segmenten per stuk, vanuit Duitsland naar deze plek reden.

Liefhebbers van de historie zien diverse opgravingen uit de Romeinse tijd afkomstig van plekken waar nu werkzaamheden zijn.

Foto’s

Wat iedereen tot de verbeelding moet spreken zijn de grote foto’s op het videoscherm die de oude en de nieuwe situatie met elkaar vergelijken. De huidige Lammebrug bijvoorbeeld, valt in het niet met zijn opvolger.

Het is een leerzaam gratis uitje deze ochtend. Inclusief gratis koffie, thee of chocomel. En een tip van Verloop om het dagje uit te verlengen. ,,Binnenkort is de fietsverbinding naar de Vlietweg open’’, zegt ze. ,,Je bent zo heel snel in de Vogelhoff en de Bijenhoff, een recreatiegebied met schapen, bijen en vogels.’’

Wie liever gaat zwemmen en op het strand gaat liggen, kan een kilometer de andere kant op, naar recreatiegebied Vlietland.

Het informatiecentrum is open op woensdag, vrijdag en zaterdag van 11 tot 15 uur. Wie een rondleiding wil, moet zich aanmelden. Anderen kunnen gewoon binnenlopen. www.rijnlandroute.nl/informatiecentrum

Net binnen