Deze Leidse ondernemers kiezen een duurzaam alternatief voor Black Friday: ’Wij doen niet mee aan die massaconsumptie’

Appel & Ei in Leiden doet vrijdag mee aan de Green Friday-actie.© Foto Taco van der Eb

Charlotte Arnoldy
Leiden

Bomen planten in plaats van hoge kortingen aanbieden, dat is het idee van ’Green Friday,’ het duurzame alternatief van Black Friday. Ook in Leiden en omgeving doet een aantal winkels, webshops en bedrijven mee met de actie van stichting ’Trees for All.’

Op het uit Amerika overgewaaide Black Friday kunnen mensen bijna overal winkelen met hoge kortingen. Het is een dag die naast de vele kortingen en deals ook bekend staat als een dag van overconsumptie die ontzettend schadelijk is voor het klimaat.

Als duurzaam alternatief voor Black Friday heeft de stichting ’Trees for All’ daarom Green Friday in het leven geroepen. Het doel is om overmatig koopgedrag een halt toe te roepen. Bedrijven die zich hebben aangesloten bij de Green Friday beweging bieden geen kortingen aan. In plaats daarvan doneren ze een deel van hun inkomsten aan de stichting, die bomen plant in het ’Green Friday Forest.’ Voor elke tien euro worden twee bomen geplant. De stichting plant al jaren wereldwijd bomen om bij te dragen aan een beter klimaat, een hogere biodiversiteit en compensatie voor de CO2-uitstoot.

Leiden

In Leiden zijn er diverse winkels die meedoen aan de Green Friday actie. De ANWB winkel biedt geen extra kortingen aan en doneert bomen voor elke aankoop. Ook tweedehandskledingwinkel ’Appel & Ei’ sluit zich aan bij Green Friday. Zij deden vorig jaar voor het eerst mee omdat ze een tegengeluid wilden laten horen. „Wij doen niet mee aan die massaconsumptie en idiote kortingen”, aldus het winkelpersoneel. Naast de actie hebben ze ook veel mensen gehad die bij het inleveren van hun tweedehands kleding hun deel van de opbrengsten ook doneren aan Trees for All, ’omdat ze het zo’n mooi initiatief vinden.’

Kook- en woonwinkel ’Dille en Kamille’ organiseert haar eigen Green Friday, niet gelieerd aan Trees for All. Zij sluiten hun winkels- en webwinkels en gaan vrijwilligerswerk doen in de natuur bij Staatsbosbeheer.

Kleinere webshops doen ook mee met de actie. Zoals ’Esgii,’ een Leidse webshop voor fair trade en duurzame, handgemaakte vilten sloffen. Voor elke aankoop geeft de webshop een boom aan Trees for All. Webshop ’Echtsstudio’ uit Alphen aan de Rijn doneert ook een boom bij de verkoop van oude showmodellen; verschillende handgemaakte, gehaakte en gebreide creaties. ’Mauties Mama’, een webshop voor zelfgemaakte babyspullen, doneert vanuit Leidschendam naast een boom ook één euro aan stichting ’Het Vergeten Kind’ per bestelling. Niet alleen winkels doen mee aan Green Friday, ook ’Groene Vrijdag Duurzaam Advies en Energielabels,’ actief in Leiden en Alphen aan de Rijn, doneert twee bomen per afgenomen energielabel.

Vrijdag wordt in de buurt van Roosendaal het ’Green Friday Forest’ van de stichting feestelijk geopend. Iedereen kan komen helpen met het planten van bomen. Consumenten kunnen ook zelf een boom doneren aan het bos, dat symbool staat voor de groene beweging tegen Black Friday.

Overconsumptie

Uit onderzoek van onderzoeksbureau ’PanelWizard’ in opdracht van Trees for All blijkt dat iets meer dan de helft van de Nederlanders aankopen doet op Black Friday. De tegenbeweging groeit ook. Een kwart van de Nederlands koopt bewust niets tijdens het kortingsfestijn. In Leiden doen de meeste winkels wel nog mee aan de acties.

Net binnen